Hvad er Pilates

* * *

Pilates træner muskler fra top til tå, øger koncentration og bevidsthed undervejs. Åndedræt og bevægelse kædes sammen og giver frit flow af rensende oxygen i kroppen. Bevægelserne giver lange og slanke muskler og øget smidighed. Et berømt Joseph Pilates citat lyder: ”In 10 sessions you will feel the difference. In 20 you will see the difference and in 30 you will be on the way to having a new body”. Muskler masseres, mobiliseres og styrkes med særlig opmærksomhed på en stærk og stabil kropsstamme (the core/kernemuskulatur).

Pilates strækker og styrker alle musklerne, både overfladiske og de dybereliggende muskler omkring rygsøjlen. Øvelserne, med det dybe bevidste åndedræt og høje grad af koncentration, udføres langsomt og præcist med flydende smidige bevægelser.  Regelmæssig pilatestræning gør dine bevægelser mere smidige, knoglerne bevæges hensigtmæssigt og øget bevidsthed omkring holdning opnåes. Idet du koncentrerer dig fuldt ud om din krop, tømmes dit hoved for andre tanker, og der indtræder en følelse af styrke og ligevægt.

Træningssystemet blev udviklet af Joseph H. Pilates for ca. hundrede år siden og spænder vidt, udviklet til både genoptræning af sårede soldater og til at holde balletdansere fri af skader. Hans træningsmetode er blevet tilpasset den moderne fysiologiske viden og videreudvikling, og programmet består i dag af flere 100 øvelser og variationer.

 

Pilates:

  • Flydende bevægelser – smidige yndefulde bevægelser, også i overgangene mellem øvelserne.
  • Centrering – Hver bevægelse udspringer fra kroppens centrum.
  • Åndedræt – Øget iltoptagelse, aktivering af dybe muskulatur, afspænder.
  • Kontrol – Bevægelserne udføres bevidst og kontrolleret.
  • Præcision – En enkelt præcis pilatesbevægelse giver mere en 10 sjusket gennemførte.
  • Koncentration – Koncentrer dig om øvelserne og gå ind i dig sig. Efterfølgende føles det opkvikkende og afspændt.